Fondazione Luigi Bon
ita eng
Back

BALLATA PER VIOLINO SOLO

Sauris - Sauris di Sotto
Church of Sant'Osvaldo
18 / 08
Thursday 18 August 2022 - Hour 20:30

Myriam Dal Don violino


G. Tartini Sonata n.13 in si min. per violino
H. Biber Passacaglia per violino
J. S. Bach Partita n. 2 in re min. BWV 1004 per violino
E. Ysaye Sonata n. 3 Ballade per violino

Myriam Dal Don vincitrice del Concorso Biennale Nazionale di Violino di Vittorio Veneto nel 1988, si è imposta in importanti competizioni nazionali ed internazionali (Philips di Milano, Romanini, R. Lipizer, Curci e M. Abbado) ottenendo regolarmente dei premi speciali per l’esecuzione di Bach e dei brani d’obbligo. Ha debuttato giovanissima con l’Orchestra della Rai di Torino diretta da S. Accardo ha suonato come solista nelle sale più prestigiose (Carnegie Hall, Alice Tully Hall, Teatro Colon di Buenos Aires, Scala di Milano, Conservatorio di Milano..). Le è stato conferito il Premio Foyer des Artistes in Campidoglio per la sua attività artistica. Ci darà saggio delle sue capacità virtuosistiche e interpretative passando da 1600 al novecento.

Church of Sant'Osvaldo

It seems that a 1328 document already testified to the existence of a sacred building dedicated to Saint Oswald in Sauris di Sotto. His worship was probably brought by the founders of the community, who came from Austria. In the 1600s and 1700s, the sanctuary was one of the best known and most prestigious places of worship of the Venetian Republic. It was the goal of hundreds of pilgrims coming from Friuli, Cadore, the cities of the Veneto, and, in particular, Venice. To house them, the building was expanded and altered many times over the course of the centuries, as the recent restoration has also revealed. On the outside, the structure is characterized by the bell tower with its typical onion-shaped spire, the roof of larch shingles, the foundation made of local tuff ashlars, also used to mark the corners of the masonry, and the lovely rose window on the façade. The restoration brought to light part of the fresco decoration of the masonry, windows, and lunettes of the apse, as well as a 1785 sundial and numerous writings left by the pilgrims between halfway through the 1600s and the early decades of the 1700s. In the presbytery, the splendid Flügelaltar (winged altar) by Michael Parth from Bruneck (1524) reigns. At the end of the right aisle, there is another altar dedicated to Saint Oswald, the work of Gian Francesco Comuzzo from Gemona (1658). Halfway down the left aisle, there is the altar of Our Lady of the Girdle (17th century; 18th century altarpiece). The ceiling has frescoes, in a folk style, of the death of Saint Oswald and the Assumption of the Madonna. Resting on two pillars, the processional banners with silver patches of Saint Oswald and Our Lady of the Girdle (Venetian production, 18th century) should also be noted.

 

Photography by Ulderica Da Pozzo


Il Friuli Venezia Giulia e le sue montagne hanno infinite ricchezze da scoprire!

 

Contattaci per le informazioni turistiche su eventi, alloggi, servizi e tutto quello che offrono le località della nostra regione. 

In terms of Regulation EU 679/2016.
I declare to have read the general regulations that pertain to privacy laws
Fondazione Luigi Bon
Regione Autonoma Friuli Venezia Giulia Comune Capofila Tolmezzo Ministero dei Beni e delle Attività Culturali e del Turismo Io Sono Friuli Venezia Giulia
Fondazione Friuli Camera di Commercio Pordenone - Udine ERT Ente Regionale Teatrale del Friuli Venezia Giulia AIAM
PrimaCassa BIM Comunità della Montagna della Carnia Carnia Industrial Park
Legnolandia Secab
Privacy Policy Cookie Policy Transparent Administration Credits P.IVA 01614080305 Instagram